loader
L’educació a través de l’esport

L’educació a través de l’esport 20 noviembre, 2015

Actualment,  la societat on vivim fa que les persones creixem envoltats en un clima de desmotivació, poca tolerància a la frustració, excés de jocs virtuals… Tot i així, encara avui en dia el que realment els interessa és l’esport que practiquen. Són capaços de tot per poder anar a entrenar i participar en la pròxima competició. Per això, crec que s’ha d’aprofitar aquesta motivació per poder ensenyar, a través de la pràctica esportiva, valors,  gestió d’emocions i  comunicació. Consistiria en pujar un esglaó més i no solament quedar-se en la part del desenvolupament físic que comporta l’activitat, però per a això, cal una orientació i formació.

En els últims anys s’ha qüestionat i estudiat molt la relació entre esport i valors. Hi ha dues postures ben diferenciades.

Per una banda, es defensa la idea que l’esport potencia certs valors socials i personals. Alguns d’aquests fan referència a: treball d’equip, responsabilitat, humilitat, generositat, respecte, ordre i higiene, prendre decisions, esforç, etc.

Però, per l’altra, ens trobem que molts cops continuem donant importància, sobretot en l’etapa de formació esportiva, al guanyar. En aquest cas la competició es converteix en un camp difícil on només es buscarà vèncer l’altre al preu que sigui. I és que molts cops ens oblidem que el més important és participar, divertir-se i sentir-se bé amb un mateix.  Aquí és on apareixen contravalors: agressivitat física i verbal, irresponsabilitats, egoisme,etc.

La manera d’aconseguir una bona visió sobre la transmissió de valors és que cal que les persones que envolten l’esport assumeixin certes responsabilitats:

Entrenadors i entrenadores. Han de tenir coneixements sobre com ensenyar, a més, de què ensenyar. Així, disposaran d’eines per facilitar i acompanyar els esportistes en la seva formació integral, deixant de banda models competitius clàssics degut a la falta de formació específica. Per això, també serà important que el club, l’escola o l’entitat esportiva disposi de programes específics d’intervenció.

Família. L’actitud que mostrin cap als entrenadors, àrbitres i propis nens i nenes ha d’anar encaminada cap al respecte, el reforç positiu, el companyerisme i l’enfrontament cap a la frustració. Totes les actuacions que facin referència a aquests valors comportaran models exemplars pels xiquets. Un altre aspecte relacionat amb aquestes figures és la necessitat de deixar de donar ordres o excés d’aclariments durant entrenaments i partits. Han de deixar llibertat de joc als esportistes perquè desenvolupin les estratègies per a la resolució de conflictes i presa de decisions d’una manera autònoma.

Esportistes en formació. Si els dos punts anteriors es duen a terme, els valors conjuntament amb l’exercici físic podran garantir als joves esportistes una vida més saludable i feliç. Així, els aprenentatges incorporats esportivament des de la primera infància  serà aplicada en diverses situacions de la vida.

 “Sortiu i divertiu-vos”

Mònica Valles Sogues (Psicòloga i Coach esportiva)

Sports Challenge

Gestió Esportiva i Organització d'Esdeveniments.

1

Copyright © 2015 SportsChallenge All Rights Reserved.